Managementul lubrifierii
10 PASI PENTRU IMBUNATATIREA PROGRAMULUI DE FIABILIZARE A LUBRIFIERII
Unul din factorii cheie ai departamentului de mentenanta este managementul lubrifierii . Un program modern de fiabilizare a lubrifierii este singurul raspuns acceptabil. Aici sunt prezentati 10 pasi aplicabili pentru începerea sau îmbunătățirea programului de fiabilizare a lubrifierii.
Lubrifierea este “fluxul sanguin” al mașinilor dumneavoastră . In timp ce rulmentul este considerat “ inima “ mașinii, lubrifiantul este considerat sângele. Starea de sănătate a sângelui este foarte importanta pentru viata , precum calitatea lubrifiantului pentru fiabilitatea componentelor mașinii – indiferent dacă este ulei sau vaselina . Totul începe în faza de proiectare cu alegerea combinatiei corecte mașină – lubrifiant, dar acest lucru nu-l vom aborda în acest articol.
S-a dovedit in mai multe randuri si de catre organizații independente, ca ungerea defectuoasa este responsabila pentru mai mult de 60% din opririle neplanificate ale masinilor, defectarii rulmentilor in principal . Transformarea relelor practici în bune practici va avea un impact direct asupra sănătății fundamentale a masinii . “Cele mai bune practici de ungere” ar trebui să se aplice nu numai la rulmenti ci in toate tehnologiile care necesita lubrifiere. Este necesara o altfel de abordare a activitatii de mentenanta cu consecinte importante asupra profitului .
In durata de viata a rulmentului se disting 3 faze : Faza silențioasă – faza in care pot aparea uzura si eventualele deteriorari in cazul unei lubrifieri inadecvate sau din contra se poate maximiza durata de viata a rulmentului daca lubrifierea este gestionata in mod corespunzator. In cadrul acestei faze nu exista nici o metoda de predictie a eventualelor defecte.
Faza de predictie – faza in care a aparut uzura sau defectul si acestea au devenit detectabile . In aceasta faza putem doar sa monitorizam evolutia defectului prin metode predictive – vibrații, temperatură, analiza uleiului, inspecții vizuale, cu ultrasunete cu alte cuvinte prin monitorizarea conditiei masinii.
Faza de defect – faza in care defectul are o crestere exponentiala, oprirea se poate produce in orice moment.
Monitorizarea conditiei masinii permite planificarea opririlor masinii pentru reparare sau inlocuire piese defecte cu costuri minimizate.
In concluzie, este imperios necesar ca fiabilizarea lubrifierii să fie pusa în aplicare la începutul fazei silentioase.
10 pasi pentru fiabilizarea lubrifierii
Fiabilitatea lubrifierii este o combinație intre gestionarea celor mai bune practici de lubrifiere, instrumente pentru lubrifiere si programe de lubrifiere. Pentru a putea înțelege și a pune în aplicare aceasta în mod eficient, vom explora cei 10 pasi pentru imbunatatirea fiabilizarii .
1 Evaluarea
Pentru a începe un program de lubrifiere , este esențial să se evalueze situația reală a managementului lubrifierii. Evaluarea și analiza comparativă vor dezvălui defectele în organizare și punctele slabe din domeniile: program ungere, CMMS, puritate si contaminare lubrifianti , aprovizionare cu lubrifianti , expertiza lubrifiantilor etc. Stadiul actual este considerat din categoria de bază , evoluand spre nivelul cel mai inalt din clasa.
2 Planificarea, gestionarea și organizarea
Toate programele de mentenanta ar trebui sa fie gestionate de softuri moderne, cum ar fi CMMS, sau ERP. Din păcate programul de management general nu gestioneaza lubrifierea adecvat. Lubrifierea este un domeniu foarte specializat de mentenanta și, prin urmare, software-ul de management nu este cel mai potrivit . Programul trebuie să corespunda sarcinilor specifice unui ungător si managementului lubrifierii: baza de date pentru componente, rute colectare date , tipuri lubrifianti , etc . Programul ideal de lubrifiere trebuie sa integreze toate activitățile de lubrifiere , incepand cu datele urmatoarelor inspecții , monitorizarea stării de functionare si analiza vibrațiilor , analiza mostrelor de lubrifiant , etc…
3 Identificarea și inspecția
Neidentificarea corecta a punctelor de ungere este sursa perfecta pentru erori cu consecințe dramatice: lubrifiantul necorespunzator într-o mașină poate provoca defectarea bruscă. Uneori, chiar și o contaminare mica poate avea ca rezultat oprirea masinii. Pentru a evita aceste pericole nu sunt necesare investitii foarte mari , doar identificarea corecta a lubrifianților dupa codul de culoare și a punctelor de ungere pe mașina , precum si alegerea corecta a echipamentelor de dozare . Identificarea este absolut necesara , dar si inspecția lubrifiantilor ar trebui să fie prioritara . Se întâmplă în fiecare zi ca o componenta de mașina, cum ar fi o cutie de viteze sa functioneze fara lubrifiant sau cu cantitate insuficienta. Nivelurile de lubrifiant nu sunt supravegheate sau sunt prea murdare pentru a fi inspectate sau chiar nu sunt incluse în rutele de inspecție. Sau, mai rău, nu sunt instalate indicatoare de nivel si inspecția mașinii este imposibilă fără deschiderea sau golirea acesteia. Se impune instalarea nivelurilor de ulei pe toate mașinile .
4 Controlul contaminarii la depozitarea lubrifiantilor
Știați că, 10 ppm de apă în lubrifiantul dintr-un rulment injumatateste durata de viata a acestuia? Știați că, contaminarea lubrifiantului este cauza a mai mult de 30% din defectele de rulment? Știați că, uleiurile noi au de obicei un nivel de contaminare mai mare decât cel recomandat de către producatorul mașinii?
Contaminarea lubrifianților noi șau depozitati sunt parti importante ale acestui program. Cu investiții mici, se poate îmbunătăți calitatea noilor lubrifianți și protectia acestora împotriva contaminării datorita factorilor de mediu cum ar fi umezeala, murdăria, produsele chimice, etc . Astăzi , pentru stocare în mod corespunzător sunt disponibile mai multe soluții inovatoare , printre cele mai bune sunt cele care prevad tancuri cu pompe , filtre online si sisteme de aerisire cu silicagel . Sistemele care nu funcționează în acest mod nu fac parte din categoria bunelor practici.
În controlul contaminarii se recomanda trasabilitatea actiunilor si anume analiza regulată a contaminarii uleiurilor conform ISO4406 (test standard pentru numarare si codificare a particulelor contaminante ). Acesti indicatori de performanta va vor ghida spre nivelul de puritate dorit , nivel care este functie de aplicatie . De exemplu , fluidele hidraulice pot avea un nivel de IS04406 dorit de 14/12 în timp ce un lubrifiant pentru o cutie de viteze poate avea ISO4406 cu 20/17. Cu un program de filtrare adecvat , prin scaderea nivelului de contaminare , se poate ajunge la cresterea duratei de viata a sistemelor hidraulice sau a motoarelor diesel chiar si de 10 ori sau mai mult .
5 Distributia uleiului
Este o chestiune de folosire a instrumentelor potrivite pentru aceasta activitate . Recipientele de ulei trebuie sa indeplineasca cateva cerinte de baza si anume : sa fie complet etanse , translucide pentru a permite inspectia vizuala , codate dupa culori pentru identificarea lubrifiantului sau a aplicatiei , preferabil din material plastic pentru evitarea ruginirii exterioare. Sunt interzise recipientele din otel sau sticla , neetanse , care ar conduce la contaminarea lubrifiantului.
6 Lubrifierea cu vaselina
Deoarece vaselina contaminata este foarte greu de curatat , se recomanda folosirea unor metode de transfer si depozitare care sa evite aceasta contaminare . Cu cat cantitatea de vaselina care trebuie transferata este mai mica cu atat mai bine , astfel se prefera utilizarea cartuselor sau a sistemelor automate de lubrifiere .
Fiabilizarea lubrifierii in acest caz presupune folosirea celor mai bune si precise metode pentru aplicarea lubrifiantului , control digital si ultrasonic al volumelor transferate . Cantitatea prea mare de lubrifiant este la fel de catastrofica ca si cantitatea prea mica .
7 Controlul contaminarii pe utilaj
Odată ce lubrifianții sunt introdusi in utilaj aceeași strategie ar trebui implementată: evitarea contaminării și scaderea , daca este posibil, a nivelurilor de contaminanți.
In primul rand se recomanda folosirea aerisitoarelor cu silicagel pentru utilajele care lucreaza in mediu industrial contaminat cu praf sau cu umiditate .
In al doilea rand se recomanda montarea unor unitati de filtrare online permanente , capabile sa retina praful si apa .
8 Analiza uleiului
Conditia lubrifiantului poate fi detectată prin analiza . Programul de fiabilizare a lubrifierii presupune un program complet de analiza a lubrifiantilor , este o parte indispensabila a strategiei de fiabilizare a lubrifierii , este cel mai bun mod de monitorizare a conditiei masinii , prin monitorizarea continua a calitatii lubrifiantului .
9 Controlul asupra mediului
Este aproape imposibil sa pastram lubrifianții curati daca camera de pastrare sau utilajul sunt murdare.
Se recomanda regim de “camera curata” pentru toate spatiile cu lubrifianti .
10 Informare si instruire
Fiabilizarea lubrifierii trebuie sa inceapa cu personalul care are competente si nivel de instruire corespunzator . Nu trebuie sa fie doctori în tribologie, dar trebui să fie instruiti la nivelul lor . Sunt disponibile o multitudine de programe de formare la acest nivel.
Parcurgerea celor 10 pasi intr-unul singur este imposibila , implementarea trebuie sa se faca pas cu pas si bine planificat in timp . Fiabilizarea lubrifierii este un program de evolutie continua in care controlul contaminarii trebuie sa fie impins spre excelenta .
MANAGEMENTUL LUBRIFIERII
NOUTATI
Profile, Conectori & Accesorii BoschRexroth
Cu structura din aluminiu Bosch Rexroth, puteti construi aproape orice va puteti imagina. Aceasta include: permietru de paza, mese de...
DetaliiServicii de reconditionari si reparatii brose
Ansamblul arbore principal (AAP-brosa) este componenta care determina in cea mai mare masura calitatea produsului finit si productivitatea unei masini...
DetaliiRulmenti INSOCOAT
Rulmenții SKF cu izolație electrică , numiți INSOCOAT, sunt proiectați pentru a proteja un rulment împotriva trecerii curentului electric. Prin...
DetaliiAlinierea arborilor
Este un fapt stiut ca dezalinierea arborilor unui utilaj dinamic rotativ esteun factor major care contribuie la defectiunile premature. Alinierileacurate...
DetaliiRulmenti in motoare electrice
51% din defectele in motoarele electrice sunt datorita rulmentilor sau in legatura cu acestia care costa max.5% din valoarea motorului....
Detalii